MIEKinvorm

Meer rust in 2024 met deze 6 handige tips

Meer rust in 2024 met deze 6 handige tips

Het nieuwe jaar biedt de mogelijkheid om nieuwe gewoontes in je dagelijkse leven te implementeren. Heb je in het afgelopen jaar veel stress gehad en wil je meer rust in je leven? Lees verder, want ik heb de 6 beste tips voor meer rust in 2024 voor je op een rijtje gezet!

#1 Doelen bepalen

Heb je soms het gevoel dat je als een kip zonder kop door het leven gaat? Dan kan het goed zijn om eens goed na te denken over wat je doelen zijn. Stel jezelf de vraag waar jij jezelf over 5 jaar ziet. Probeer jezelf voor je te zien: wat doe je, waar woon je, met wie, hoe voel je je?

Zodra je helder hebt waar je heen wilt, probeer in kaart te brengen wat je kan doen om je doel te bereiken. Welke kleinere doelen kun je behalen om je dromen waar te maken? 

Bijvoorbeeld: zie je een fitte, gezonde vrouw voor je, die altijd energie heeft? Kijk wat je vandaag en morgen al kan doen. Kun je in plaats van eten achter je computer, een rondje wandelen in je lunchpauze? Kun je in plaats van de hele dag koffie uit de automaat een lekker theetje drinken.

Maak dus van grote doelen, kleinere doelen: doe dat voor elk jaar en deel deze vervolgens op in subdoelen per maand. Vervolgens kan je deze opdelen in weekdoelen. Zo maak je een groot doel behapbaar en zet je telkens kleine stappen richting je droom.

Zo creëer je op deze wijze meer rust in je leven, omdat je gerichte acties uitvoert.

#2 Durf te dromen

Wanneer jij je doelen in beeld hebt gebracht, is het goed om jezelf regelmatig de vraag te stellen hoe het zou voelen om je doel te bereiken. Probeer dit te visualiseren en écht in je lijf te voelen.

Wanneer je vanuit deze energie door het leven gaat en je taken uitvoert, zal je snel merken dat dit je meer rust in het leven geeft. Een positieve mindset is de sleutel tot een gelukkig en rustig leven.

Ook kan het helpen om een visionboard te maken: schrijf wat steekwoorden voor dit jaar op. En ga aan de slag met een stapel tijdschriften: knip/ scheur uit welke beelden passen bij jouw woorden. Daarna ga je selecteren: welke beelden zijn écht het gevoel? Plak deze op een vel bij elkaar. Je kunt je steekwoorden er ook bij schrijven of plakken.

Ben je klaar? Hang je visionboard op een plek waar je het iedere dag ziet, of zet het als achtergrond op je telefoon of computer.

#3 Taken organiseren

Zit je hoofd ook zo vaak vol met to do’s? Dan kan het een goed idee zijn om dagelijks je taken te organiseren. Wanneer je telkens met je to do-lijst in je hoofd rond moet lopen, is het bijna onmogelijk om écht te kunnen ontspannen.

Probeer daarom eens om elke ochtend je takenlijst op een rijtje te zetten, zodat je meer rust in je hoofd kan creëeren. Het kan ook fijn zijn om het de dag of avond ervoor al een lijstje te maken, dan kun je 's ochtends meteen van start, zonder tijd kwijt te zijn aan het maken van je to-do-lijst.

Bij het maken van je takenlijst is het slim om de taken met de hoogste prioriteit bovenaan op het lijstje te zetten. Welke taken MOETEN vandaag, doe die het eerst. Deze kunnen namelijk voor veel onrust zorgen wanneer je ze op het einde van de dag niet af hebt.

#4 Wie moet je bellen of appen?

Dankzij het digitale tijdperk krijg je dagelijks talloze mogelijkheden om contact te zoeken met je omgeving. Hoe fijn dit ook is, kan dit voor veel onrust in je dag zorgen. 

Daarom is het slim om elke ochtend een app- of bellijst te maken van de mensen waar je die dag contact mee wilt hebben. Zo hoef je niet telkens te onthouden dat je die ene vriendin nog voor de lunch wilde appen of iemand succes wilde wensen met een belangrijke afspraak.

#5 Momenten voor jezelf

In al de drukte, to do’s en afspraken is het snel gebeurd om jezelf op de laatste plek te zetten. Selfcare belandt daarbij vaak onderaan op je to do-lijst en je gaat naar bed met een ‘lege batterij’.

Zelfzorg is cruciaal om in het dagelijks leven te kunnen functioneren en niet uitgeput te raken. Je zult zien dat dit al binnen enkele weken voor meer rust in je leven zal zorgen. Plan dus iedere dag een selfcare momentje, hoe klein ook. Op de dagplanners is er ook plek voor om die te noteren :)

#6 Sluit de dag af met dankbaarheid

Een van mijn favoriete tips voor meer rust in je leven, is om de dag af te sluiten met dankbaarheid. Hierdoor sta je regelmatig stil bij wat je al hebt bereikt en welke mooie dingen er in je leven zijn.

Vaak denk je dat je als iets hebt bereikt, je dan gelukkig zal zijn. “Als ik X doe voel ik mij gelukkig”. En dat terwijl het geluk vaak in het hier en nu zit. Door dankbaarheid richt jij je op het nu en kijk je met liefde naar al de prachtige dingen van je leven.

Actief aan de slag met meer rust in je leven?

Met deze tips zal je zien dat je stap voor stap meer rust in je leven creëert. Als je hier actief mee aan de slag wil gaan, moet je eens de dagplanner bekijken. 

Deze dagplanner helpt je om je dag productief te plannen. Dagelijks kan jij je taken noteren, je doelen voor de week & maand in beeld brengen en visualiseren hoe het zou zijn om je doelen te bereiken.

Ook is er ruimte voor je app-/ bellijst en heb je ruimte voor belangrijke notities. En voor je self-care en dankbaarheid is er ook plek op elke bladzijde. Ideaal, toch?

Je shopt ‘m hier!

Laat een reactie achter: